Kto ma dostarczyć Polakom klucz do rozwoju ?

 

Kto ma dostarczyć Polakom klucz do rozwoju ?

Inicjator Kongresu Obywatelskiego – Jan Szomburg  – przed kolejnym kongresem, który odbędzie się 5 listopada 2011r. opublikował na łamach Rzeczpospolitej tekst (Czego potrzebują Polacy, Jan Szomburg, Rzeczpospolita  21-10-2011) w którym przedstawił do dyskusji listę kluczowych kompetencji dla rozwoju Polaków i Polski w XXI w. Listę rozpoczyna:

  1. Poczucie własnej godności, wartości i podmiotowości. Dojrzałość osobowa w sferze emocjonalnej, poznawczej, moralnej i społecznej

Bardzo pięknie. Ja też uważam, że dla rozwoju wszystkich Polaków, a ‚Polaków akademickich ‚ w szczególności, kluczowe jest poczucie własnej godności, wartości i podmiotowości oraz potrzebna jest dojrzałość osobowa w sferze emocjonalnej, poznawczej, moralnej i społecznej.

Świadomie podnoszę kategorię ‚Polaków akademickich ‚ bo kadry akademickie, mają za zadanie formowanie pozostałych Polaków, w tym kształcenia ich poczucia własnej godności, wartości i podmiotowości. Rzecz w tym, że temu zadaniu kadry akademickie nie są w stanie podołać. Uformowane na drodze negatywnej selekcji w PRLu, nieoczyszczone w okresie tzw. transformacji i reprodukujące sobie podobnych w III RP mają problemy z poczuciem własnej godności, wartości i podmiotowości, więc niby jak mają innych pozytywnie formować ?

Takie wartości jak: godność, poczucie własnej wartości i podmiotowość, wykluczały nader często ze środowiska akademickiego w okresie PRL i nie ma dowodów aby coś się w tej materii zmieniło w III RP. Mimo produkcji licznych zastępów socjologów/psychologów/prawników i pokrewnych jakoś trudno znaleźć wyniki badań nad genezą obecnych kadr akademickich, nad wartościami (czy ich brakiem) jakie dominują, jakie są preferowane, a jakie odrzucane w tej społeczności. Pozostają odczucia/doświadczenia/przemyślenia własne, siłą rzeczy subiektywne, ale opisujące ważny skrawek rzeczywistości.

Mam udokumentowane dowody, że poczucie godności, własnej wartości, podmiotowości to w środowisku akademickim – gwóźdź do trumny. Wiedziałem o tym mając kontakt z rzeczywistością PRLu , m.in. z rzeczywistością wzorcowego dla wszystkich innych środowisk akademickich Uniwersytetu Jagiellońskiego, uformowanego – jak i inne – w ramach symbiotycznych (współ-) działań: PZPR- SB- nomenklaturowe władze uczelni.

Ale jak w III RP ( r. 1994 !) znalazłem dokument w mojej przetrzebionej teczce personalnej (ale uzupełnianej w III RP, kiedy już nie byłem pracownikiem UJ !) , w którym dziekan (dawniej – członek komisji zakładowej NSZZ ‚S’ UJ) zarzuca mi posiadanie własnej wartości i zaleca Senatowi UJ, aby takiego jak ja nie traktował jak obywatela ( nie odpowiadał na pisma dotyczące wznowienia wykładów ! ) to moja wiedza zyskała mocne potwierdzenie.

Mimo upływu lat, informowania o tym gremiów akademickich te kluczowe kompetencje dla rozwoju Polaków za jakie należy uznać ‚Poczucie własnej godności, wartości i podmiotowości’ nadal są wykluczane, więc i rozwoju jak nie widać, tak nie widać .

W sferze poznawczej, moralnej i społecznej chyba nic od czasów PRL się nie zmieniło.

Środowiska akademickie, formujące ‚elity’, kolejne zastępy nauczycieli, nadal niedojrzałe emocjonalnie tkwią w niemocy poznawczej, w zapaści moralnej, w nicości społecznej.

Więc kto ma dostarczyć Polakom klucz do rozwoju ?

Appendix:

ZACIEMNIENIE WEDŁUG OB. ANTONIEGO JACKOWSKIEGO

http://wobjw.wordpress.com/2009/12/30/zaciemnienie-wedlug-ob-antoniego-jackowskiego/

..’Ob. A. Jackowski zarzuca mi posiadanie rozwiniętego poczucia własnej wartości (co za hańba!) Nie będę odrzucał tego zarzutu i udowadniał, że jestem kundlem, gdyż w swoim życiu się nie skundliłem, również w ciemnym okresie stanu wojennego, w przeciwieństwie do wielu „wybitnych uczonych”, „intelektualistów” czy „działaczy opozycji” ( w stosunku do prawdy), dla których skundlenie się stanowiło trampolinę do obejmowania kolejnych stołków. Mam pełną świadomość, że przedkładając poczucie własnej wartości nad kundlizm, pozbawiłem się szans na oficjalną karierę w skundlonej strukturze krakowskiej wszechnicy. Zawsze bym postąpił tak samo. Zarzut posiadania rozwiniętego poczucia własnej wartość jasno wskazuje co jest rozumiane jako największe zagrożenie dla całego uniwersytetu o co mnie oskarżał Ob. A. Koj (pełna analogia do okresu dyktatury ciemniaków). ….

Komentarze 2

  1. Apeluje o bojkot sowieckiego systemu nauki

    Apeluje do wszystkich szczegolnie studentow o bojkot Polskiego systemu szkolnictwa wyzszego i Prezydenckiego systemu nauki. Pamietajmy ze w kraju symbolizujacym nauke USA uczelnie nie maja nad nami poprzez system prawny zadnej wladzy i mozemy byc sami jednoosobowa uczelnia czy to student czy to pracownik naukowy tak samo jak prywatny uniwersytet. USA probuje wykorzystac totalitarny system Prezydencki Polskiego szkolnictwa wyzszego i instytutow z habilitacja i zaleznoscia nizszych panstwowych stopni naukowych od wyzszych ktorzy sa urzednikami panstwowymi aby mimo wolnosci konstytucyjnej w USA miec z powodu polskiego paszportu nad polskimi naukowcami „dlugie rece” za granica na podobienstwo PRL kiedy polscy naukowcy mogli byc kontrolowani przez USA i ZSSR przy pomocy zasady „niet” to sluzba lub cwiczenia wojskowe i wiezienie. Dzis probuje to robic w USA przy pomocy prawa imigracyjnego i deportacji aby tym samym zmuszac Polskich niezaleznych naukowcow do pracy w Polsce za znikome w odroznieniu do USA wynagrodzenia.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: