Czyżby się wstydzili tego co zrobili ?

Czyżby się wstydzili tego co zrobili ?

Dwa lata temu opisałem impresje na temat małopolskiego szlaku geoturystycznego, którego ślad odkryłem przypadkowo obok pijalni wód w Krynicy. Zwykle szlaki są znaczone, aby było wiadomo dokąd szlak prowadzi i żeby turysty szlag nie trafił w poszukiwaniu kolejnego miejsca wartego obejrzenia.

Niestety informacji dokąd szlak prowadzi i co jeszcze można na nim zobaczyć – nie było !

Nie tak dawno wybrałem się piękną trasą rowerową wzdłuż Wisły do Tyńca i tam przypadkowo w gęstych zaroślach odkryłem kolejne stanowisko tego szlaku.

IMG_1442

Szlak i kolejne stanowiska oznaczone tablicami, jak sądzę, winny popularyzować wiedzę geologiczną wśród rzeszy turystycznej. Ale czemu do diabła przebieg szlaku nie jest ujawniony na tych tablicach ? I czemu ma służyć taka tablica niemal ukryta w gęstych krzakach ? Czyżby

twórcy szlaku bawili się z turystami w harcerskie podchody ? Nie widać jednak aby wyznaczyli jakąś nagrodę za odnalezienie kolejnych tablic. To wygląda na jakąś nową formę zabawy. Ale czemu prowadzoną na koszt podatnika ?

Ja odnalazłem już 3 takie tablice ( oprócz 2 wspomnianych widziałem jeszcze jedną na szczycie Jaworzyny Krynickiej) i żadnej nagrody za ten sukces nie otrzymałem i nie wiem czy taka nagroda mi przysługuje. Piszę o tym jednak na wszelki wypadek, bo może jednak ?

Postawię jednak tezę dodatkową aby sprowokować do reakcji. Sądzę, że twórcy poustawiali te tablice rozrzucone tu i ówdzie po terenie aby mieć podkładkę pod realizację projektu, ale jakoś się wstydzą tego co tam zaprezentowali. Jest inaczej ? To proszę o objaśnienie.

W te wakacje zajrzałem z dzieciakiem na znaną mi od dawna plażę w Jelitkowie nad Zatoką Gdańską. Zdejmując sandały przy przejściu na plażę, obok kosza na śmieci i suchorostów wydmowych, zauważyłem tablicę, na którą zwróciłem przypadkowo uwagę. Figurowały bowiem na niej skamieniałości, które stanowiły kiedyś obiekt mojego profesjonalnego zainteresowania.

IMG_6186

Okazało się, że jest to tablica informacyjna dla plażowiczów ( jak sądzę) aby przybliżyli sobie wiedzę o przeszłości mórz (i ich mieszkańców), które kiedyś rozciągały się także na terytorium Polski.(także poza zasięgiem obecnego morza Bałtyckiego).

Jakoś nie widać związku tej tablicy z obecnym morzem i to w strefie piaszczystej plaży, gdzie takich skamieniałości nie da się znaleźć ( nie ma tam eratyków z północy jak np. na plaży pod Rozewiem, gdzie skamieniałości paleozoiczne można znaleźć) .

Nie wiem czemu taka tablica w tym miejscu może służyć i czemu jest ulokowna obok kosza na śmieci w miejscu niezwykle słabo widocznym.

Czy tu chodzi o jakże potrzebną, ale nieudolną popularyzację wiedzy paleontologicznej, geologicznej ? czy o wstydliwe ukrywanie jakiejś tablicy wykonanej w ramach jakiegoś projektu ?

Ciągle narzekamy na kiepski stan edukacji niższej w Polsce Ale skąd te dzieciaki mają się edukować pozytywnie skoro ‚dużaki’ serwują im takie przykłady ?

Jedna odpowiedź

  1. […] Okazało się, że to kolejna z tablic tzw. Małopolskiego Szlaku Geoturstycznego na jakie udało mi się już w róznych miejscach Małopolski przypadkowo natrafić – czy to na jakimś szczycie, czy w jakiejś kępie drzew, czy na miejskim deptaku..( por.  Ogórki akademickie (solone), Czyżby się wstydzili tego co zrobili ?)   […]

Skomentuj

